Celiaki, glutenintolerans

Celiaki är vanligare än vad man tror. I Sverige har ca 1-2% av befolkningen glutenintolerans, även kallat celiaki. Du som har celiaki behöver lägga om din kost så att du undviker gluten och kan ta upp näring som din kropp behöver.

Men vad är då gluten?

Gluten är proteiner som finns i vete, råg, korn och andra sädesslag. För den som är glutenintolerant orsakar gluten skador på tunntarmen.
Tunntarmen hjälper oss att ta upp näring och vitaminer från maten vi äter. För en glutenintolerant person försvåras upptaget av näring och vitaminer avsevärt. Kroppen missar att ta upp viktiga näringsämnen vilket ger effekter på stora delar av kroppen.

Har jag celiaki (glutenintolerans)?

För att få reda på om du har celiaki krävs att du testar dig på en vårdcentral eller sjukhus. Vanliga symptom som kan tyda på glutenintolerans är ont i magen, uppsvälld mage, trötthet och diarré. Barn som tidigt får celiaki kan ha symptom av sen fysisk utveckling då kroppen inte kan ta upp livsviktiga näringsämnen. Viktigt att komma ihåg är att symptomen kan se olika ut för olika personer med glutenintolerans. Misstänker du att du har celiaki rekommenderar vi att du tar kontakt med din närmaste vårdcentral.

glutenintolerans-celiaki

En glutenfri kost

För personer med utvecklad celiaki krävs en livslång omställning av kosten. Det kräver att du undviker alla livsmedel som innehåller gluten och hittar alternativ för att din kropp ska få ta upp alla vitaminer och mineraler som du behöver. Idag finns många alternativ i matbutikerna och även de flesta restauranger har glutenfria alternativ. Gluten finns naturligt i följande livsmedel:

  • Vete
  • Korn
  • Råg
  • Dinkel (spelt)
  • Havre

Om du läser innehållsförteckningen på en vara och hittar något av dessa på förpackningen vet du att det innehåller gluten. Här finns en lista och fler svar för dig som undrar över fler livsmedel.

Livsmedel som är naturligt fria från gluten är bl a:

  • Mjölk, ost och ägg.
  • Rött kött, kyckling och fisk
  • Grönsaker, rotfrukter, frukt och bär.
  • Rena kryddor.
  • Mjöl och gryn från tex psyllium, havre, arrowrot, hirs, majs, soja, ris och bovete.

celiaki-glutenintolerans-fiberhusk

Baka glutenfritt

När du ska baka bröd vanligtvis så har gluten till uppgift att hålla ihop degen, det är klistret kan man säga som gör att det inte smular sönder. Det gör också så att brödet blir fluffigt och får spänst. Det binder även vätska som också bidrar till att brödet blir spänstigt och fluffigt. Du som är glutenallergiker måste ta bort gluten från din bakning och då tar man även bort dessa fina egenskaper vilket gör att man måste ha ett alternativ till gluten när du ska baka.

FiberHUSK är en ingrediens som har blivit en självklarhet när du ska baka glutenfritt. Det är helt glutenfritt och har nästan exakt samma egenskaper som gluten har. Det gör att degen får en mer normal konsistens, smular mindre, gör så att degen blir mer lättarbetad, det gör helt enkelt att din glutenfri bakning blir bättre.

Xantangummi är ett annat alternativ som ofta används tillsammans med fiberHUSK för ännu bättre resultat. Xantan stabiliserar bakverket snabbare och fungerar också som ett klister i bakverket.

Tillsammans med fiberHUSK och Xantangummi behöver du använda ett naturligt glutenfritt mjöl eller en glutenfri mjölmix. I de flesta, om inte alla, matbutiker finns idag en glutenfri hylla där du kan hitta olika mjölsorter som tex bovetemjöl, quinoamjöl, rismjöl m.m.

Fördelar med FiberHUSK® i bakning:

  • Degen får en mer normal konsistens vilket gör den mer lättarbetad.
  • Brödet blir saftigare och smular mindre.
  • Smak och luktfri, syns inte i det färdiga bakverket.
  • Bra fibertillskott, 85% fibrer.
  • Helt fri från kolhydrater.

celiaki-glutenintolerans-fiberhusk

Vill du läsa mer om glutenintolerans, celiaki, kan du läsa mer på Svenska Celiakuförbundets hemsida eller tex Vårdguiden för mer information.

Leave a Reply