fiberHUSK®

FiberHUSK, det självklara valet när du vill baka glutenfritt. De gelébildande fibrerna i psyllium har till stor del samma egenskaper som gluten i samband med bakning. FiberHUSK kommer hjälpa din glutenfria bakning till nästa nivå.

Så mycket bättre med fiberHUSK

Smular degen sönder eller sätter sig bullen som ett klister i munnen när du har bakat färdigt? FiberHUSK har hjälp människor att förbättra sin glutenfria bakning i över tjugo år, så testa du också. Tack vare sitt rika innehåll av kostfiber (85%) har fiberHUSK förmågan att suga upp vätska och svälla. Det ger en geléartad konsistens som binder samman degen. Degen får en mer ”normal” konsistens vilket gör den mer lättarbetad. Den kladdar mindre och blir, framför allt, kavlingsbar.

  • Ersätter gluten vid bakning
  • Binder vätska
  • Ger bättre konsistens
  • Kladdar mindre
  • Rik på fibrer

Dessutom är fiberHUSK helt smak- och luktfri. Det syns inte heller i det färdigbakade brödet. På så vis fungerar det även utmärkt till bakpulverdegar, mjuka kakor, småkakor och kex.

 

Hur ska jag använda fiberHUSK?

Utvecklingen av glutenfria recept har tagit flera steg framåt senaste 10-15 åren. Idag finns det en uppsjö av receptböcker i butikerna och på nätet kan du hitta mängder av bloggar med glutenfria recept. Med detta har kunskapen om hur du med celiaki ska kunna baka blivit ännu bättre. På denna sida finns lite enkla tips på hur du kan lyckas med din egen glutenfria bakning, glutenfria tips.

För att få ett så bra resultat som möjligt rekommenderar vi att följa ett färdigt recept. Vanligtvis brukar det vara mellan 1-2 msk till en sats bröd. Viktigt att komma ihåg är att fiberHUSK inte används istället för tex vetemjöl utan används tillsammans med ett glutenfritt mjöl eller glutenfri mjölmix. Ett bra recept bör också ha vätska i sig då psylliumskalen suger åt sig mycket vätska för ett bra resultat.

  • Fiberhusk ersätter inte vetemjöl
  • Glöm inte vätskan!
  • Låt brödet stå och vila när du bakat klart
  • Fiberhusk gör sig ännu bättre tillsammans med Xantangummi
  • Tålamod! Det tar tid att bli riktigt bra på att baka glutenfritt

 

Vanliga frågor

Hur mycket fiberHUSK ska jag använda?

Först och främst rekommenderar vi att du följer ett färdigt recept och inte experimenterar med mängden. Vanligtvis brukar det vara 1-2 msk för ett vanligt formbröd. Lite mer om du bakar ett bröd enligt LCHF.

Vad är det för skillnad på fiberHUSK och HUSK?

I grunden är det samma produkt, råvaran är psylliumfröskal. FiberHUSK är pulveriserade pyslliumfröskal och uppfattas mer som ett mjöl i sin form medans HUSK är hela psylliumfröskal och är mer fluffigt. Båda har samma egenskaper genom att det är bra fibrer som din kropp kommer tycka om. Du kan alltså använda fiberhusk som ett dagligt fibertillskott. När man bakar är det mer fördelaktigt med pulveriserade psyllliumfröskal så att det inte för stora klumpar i degen.

Varför misslyckas jag med min glutenfria bakning?

Vanlig fråga som vi ofta får höra, och som är svår att svara med ett svar. Det kan bero på många saker som tex:

  • För lite vätska
  • För mycket jäst i receptet
  • Vilket mjöl eller mjölmix du använder
  • Krävs träning. Ibland blir det bara fel helt enkelt
  • Ugnen. Olika ugnar fungerar olika med olika temperaturer

Andra användningsområden

FiberHUSK består precis som namnet avslöjar av mycket fibrer, närmare bestämt 85% kostfiber som är en viktig del av vår dagliga kost. Därför kan det även användas som ett dagligt kosttillskott av fibrer för att din mage ska må bra. Psylliumfröskal bidrar till en normal matsmältning och normal tarmfunktion. Psylliumfröskalen suger åt sig vätska upp till 40 gånger sin egen vikt och fungerar som ett mjukt och lent smörjmedel. Fibrerna ger även en ökad mättnadskänsla i och med att de sväller i magen vilket kan vara fördelaktig för dig som vill gå ner i vikt. Blanda det i ett glas juice, häll på gröten, strö det på kvargen eller rör ner i en härlig smoothie med bär för dagligt intag av kostfiber.

Dosering vid användning av fiberHUSK för din mage: 1 tsk à 3 g ger 2,5 g fibrer. Viktigt med minst 2 dl vätska till varje dosering.

Vidare innehåller psyllium inte några kolhydrater vilket gör det perfekt om du äter en LCHF baserad kost. Då kan du använda fiberHUSK i bakning och matlagning utan att oroa dig över att du får i dig för mycket kolhydrater samtidigt som du har en väldigt bra källa till fibrer.

Du kan även använda det som ersättning för ägg i vissa recept. Kontakta oss så så skickar vi receptblad med äggfria recept.

Här kan du köpa fiberHUSK

FiberHUSK finns i två olika förpackningar, 100g och 300g. Oftast står förpackningen i den glutenfria hyllan i din matbutik. Finns den inte hemma? Be personalen att beställa hem den.

  • 300 g finns på ICA, Coop, Willys, Hemköp, City Gross, Hälsokostbutiker och Apoteket.
  • 100 g finns på ICA, Hemköp, Willys, City Gross och Hälsokostbutiker

Läs mer om celiaki och glutenintolerans här.

Näringsdeklaration per 100 g: 
EnergikJ 730 / 173 kcal
Fett0,6 g
- varav mättade fettsyror0,1 g
Kolhydrater0 g
- varav sockerarter0 g
Fiber85 g
Protein1,5 g
Salt0,20 g

1 kommentar på “fiberHUSK<SUP>®</SUP>

Leave a Reply